Čtrnáctiletý designér navrhl moderní Tatraplan. A je to nádhera!

Přestože se Tatra 600 vyráběla pouhé čtyři roky, v historii českého automobilového průmyslu má důležité místo. My jsme se pokusili legendární Tatraplan oživit.

Tatra 600 je prvním osobním vozem značky, který byl vyvinut po konci druhé světové války. Aerodynamickou karoserií jasně navazovala na předválečné proudnicové tatrovky - modely 77, 77A, 87 a 97. Nerodila se ovšem snadno.

 

Auto, původně označované jako typ (T) 107, mělo nahradit už poněkud zastaralou Tatru 57 B („Hadimršku).“ Ve srovnání s Tatrou 87, jejíž produkce pokračovala ještě několik let po válce, měla být novinka menší a levnější. Počítalo se proto se zástavbou čtyřválce místo osmiválce. Koncepce ovšem měla zůstat tatrovácká a vzduchem chlazený plochý motor měl místo za zadní nápravou.

 

tatra-tatra-600 (1)

 

První prototyp vznikl koncem roku 1946, další na začátku roku 1947. S novým vozem automobilce údajně pomáhal také legendární Hans Ledwinka, dřívější technický a generální ředitel kopřivnické Tatry, tvůrce klasické tatrovácké koncepce a otec aerodynamických modelů, který byl po válce zadržen pro údajnou kolaboraci s německými okupanty (v roce 1992 byl rehabilitován). Během návštěv ve věznici v Novém Jičíně vývoj s Ledwinkou konzultoval konstruktér Vladimír Popelář.

Sériová výroba Tatry 600 Tatraplan se v Kopřivnici rozběhla 4. června 1948, neměla ale dlouhého trvání a už v roce 1951 byla direktivně ukončena a převedena do Mladé Boleslavi, kde vznikaly vozy Škoda. Tedy vlastně k rivalovi.

Proč Tatraplan?

Tatra 600 vznikala jako typ 107, jménem tedy navazovala na předválečné vozy se šťastnou sedmičkou na konci. Když ale Kopřivničtí vůz odeslali na pražský autosalon roku 1947, bylo jim tam přiděleno jméno Tatraplan, které se nakonec objevilo i na štítku na předním blatníku sériových vozů. Vysvětlení se objevují dvě.

Podle jednoho si auto vysloužilo název Tatraplan srovnáním s ladným tvarem letadla - aeroplanem - podle druhého bylo důvodem, že vůz prostě vznikl v rámci vládního dvouletého plánu z prosince 1946.

Číslo 600 novinka nakonec dostala kvůli změně značení výrobků Tatra, jež zavedla číselnou řadu 600 pro osobní vozy.

Vládnoucí komunistická strana, která po znárodnění řídila celý průmysl, totiž pro Tatru měla jiný úkol. Kopřivnický výrobce se měl soustředit na těžké nákladní stroje. Tatraplan pak na škodovácké výrobní lince vydržel pouze do roku 1952.

Celkem vzniklo 6 335 Tatraplanů, z toho 4 235 v Kopřivnici. Podle jiných zdrojů to bylo 6 342 vozů T 600, z toho 4 242 v Kopřivnici.

 

tatra-tatra-600 (2)

Tatra 600 pro současnost

Zajímavý a vlastně vcelku smutný příběh Tatry 600 přispívá k tomu, že Tatraplan dnes patří mezi nejobdivovanější a nejznámější osobní vozidla kopřivnické automobilky. Mezi její fanoušky patří také Daniel Novák, student, který už ve 14 letech navrhuje auta a sklízí uznání za svoje schopnosti v automobilovém designu a 3D modelování.

 

Daniel na T 600 samozřejmě oceňuje především její ikonický design. A myslí si, že by jeho hlavní myšlenky mohly dost dobře fungovat i dnes nebo v blízké budoucnosti. Proto se pustil do práce a exkluzivně pro Garáž.cz vytvořil koncept moderního Tatraplanu.

Studie přitom zachovává principy originálu - vůz je uhlazený a aerodynamický a má spalovací motor vzadu. Tvar je samozřejmě výrazně modernější, auto dostalo větší kola, nápadité LED světlomety s výrazným světelným podpisem nebo zapuštěné kliky, řada detailů ale přímo navazuje na vzor.

Všimněte si například kulatých předních lamp, chromované linky na přední kapotě, provedení zadních oken, náznaku zadní ploutvičky nebo bočního zakrytování zadních kol. „Kryty jsou navrženy s mechanismem vyklápění. V případě potřeby, například kvůli výměně kol, se tedy dají snadno odklopit,“ říká Daniel Novák.

 

tatra-tatra-600

 

Svou vizi pojal jako koncept luxusního osobního automobilu. Moderní T 600 tedy posunul „výš“, než jakou roli měl originál. Tatraplan představoval vůz střední třídy.

V interiéru najdeme světlou kůži a spoustu pravého dřeva. „Chtěl jsem, aby kabina působila moderně, ale současně i tak, aby cestující měli po zavření dveří pocit, že se zastavil čas. Spolujezdec a dva pasažéři vzadu mají možnost měnit polohu svých sedadel. V komfortním nastavení mohou dokonce využít vysouvací opěrku na nohy. A nechybí masážní funkce,“ dodává Daniel.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Český den proti rakovině 2025

TERMÍN LETOŠNÍ SBÍRKY

středa 14. května 2025

Tematické zaměření: Prevence kolorektálního karcinomu

 

Český den proti rakovině je nejstarší sbírka v ČR, která se pravidelně koná již od roku 1996.


1. Přinést veřejnosti informace o prevenci rakoviny prostřednictvím rozdávaných letáčků.
2. Za nabízené kvítky měsíčku lékařského získat prostředky na boj proti rakovině – na nádorovou prevenci, zlepšení kvality života onkologických pacientů, podporu onkologické výuky, výzkumu a vybavení onkologických center.


Prevence kolorektálního karcinomu


14. května 2025


světle zelená


libovolný, minimálně však 20 Kč

 

Kytička proti rakovině 2025

Josefův dub v Sedlnicích: Místo, kde historie ožívá a příroda zve k odpočinku

 

V malebné krajině poblíž Příbora, v obci Sedlnice, se nachází pozoruhodné místo, které v sobě snoubí úctu k historii, lásku k přírodě a nabídku příjemného odpočinku pro všechny generace. Jeho srdcem je Josefův (Eichendorffův) dub, památný strom, který tiše svědčí o dávných časech a zároveň je obklopen moderními prvky, lákajícími k návštěvě.

 

Už při příchodu vás okouzlí klidná atmosféra místa. Dominantou je majestátní dub, jehož košatá koruna poskytuje stín a pocit pohody. Kousek od něj naleznete dvě pohodlná dřevěná lehátka, vybízející k zastavení a relaxaci s výhledem na okolní zelené louky. V blízkosti stojí i dřevěný kříž s Kristem, připomínající duchovní rozměr tohoto místa.

 

Pro milovníky literatury je zde připraveno milé překvapení – venkovní knihovnička. Ta nabízí možnost nejen si odpočinout s dobrou knihou v lůně přírody, ale také sdílet své oblíbené tituly s ostatními návštěvníky.

Místo je ideálním cílem pro rodinné výlety. Děti jistě ocení malé hřiště s jednoduchými, ale zábavnými prvky, kde se mohou vyřádit na čerstvém vzduchu. Celou lokalitou prochází krásná alej stromů, která zve k procházkám a objevování okolní přírody.

 

Josefův dub v Sedlnicích: Místo, kde historie ožívá a příroda zve k odpočinku

 

Pro cyklisty představuje Josefův dub příjemnou zastávku na jejich cestách. Nachází se v klidné oblasti s cyklistickými trasami, o čemž svědčí i dřevěné ukazatele s vyznačenými směry a vzdálenostmi k okolním obcím, jako je Sedlnice či Příbor.

 

Kulturní rozměr místa podtrhuje venkovní miniamfiteátr, který slibuje možnost konání menších společenských akcí či komorních představení v jedinečném přírodním prostředí.

 

Zvláštní pozornost si zaslouží memoriam věnované významným osobnostem dabingu. Kamenná deska s portréty Miroslava a Valérie, zakladatelů Cen Československého dabingu, je dojemnou připomínkou jejich přínosu české kultuře. Okolí památníku je citlivě upraveno s květinami a dekorativními prvky, dotvářející pietní atmosféru.

 

Při procházce areálem narazíte na další zajímavé a umělecké instalace, které dokazují, že toto místo žije a neustále se rozvíjí. Dřevěné sochy zajíců, originální dekorace z recyklovaných materiálů, jako je kolo s lucerničkami, či tajemná postava zahalená v plášti, dodávají místu osobitý a hravý charakter.

 

Josefův dub v Sedlnicích je tak mnohem víc než jen památný strom. Je to živoucí prostor, který nabízí spojení historie, kultury, přírody a odpočinku. Ať už jste vášniví cyklisté, rodiny s dětmi, milovníci knih nebo jen hledáte klidné místo k zastavení, toto kouzelné zákoutí v moravskoslezském kraji vás jistě okouzlí a nabije pozitivní energií. Nechte se zlákat k návštěvě a objevte krásu a pohodu tohoto výjimečného místa.

Odstávka elektrické energie 02.06.2025

ČEZ Distribuce oznamuje, že dne 02.06.2025 od 07:15 do 15:30 hod. dojde k odstávce elektrické energie v části obce Prchalov č. p. 19, 21-27, 45, 46, 52, 59, 66, 77, 78, 81, 82, 92, 94, 99, 103, kat. území Prchalov (kód 733067): parcelní č. 190/8, 190/19, 190/69, 198/2.

 

Odstávka elektrické energie 02.06.2025

Den dětí a rodiny 30. května 2025

Město Příbor zve rodiny s dětmi na tradiční akci - "DEN DĚTÍ A RODINY" v městském parku v Příboře.🤩 Těšit se můžete na spoustu zábavy, vystoupení a další překvapení. Moc se na Vás těšíme.🤩

 

Den dětí a rodiny

Činnost Ředitelství silnic a dálnic zajišťuje téměř 2 400 zaměstnanců

Pravidelně vydáváme informační zprávy k jednotlivým stavbám, opravám nebo údržbě svěřených komunikací ve správě Ředitelství silnic a dálnic (též ŘSD). Známou organizaci charakterizuje denní vliv na plynulost provozu dálnic i silnic I. třídy, ovšem nutno občas připomenout pozadí fungování či základní údaje o statním podniku, který zanedlouho oslaví 58. narozeniny

 

Aktuálně platí tyto základní fakta o Ředitelství silnic a dálnic:

- Vznik dnešního ŘSD se datuje od 1. července 1967.

- Organizační strukturu tvoří generální ředitelství v Praze, 2 závody v Praze a Brně, 12 krajských správ a Správa dálnic.

- Veškeré činnosti zajišťuje 2 398 zaměstnanců.

- Meziročně roste rozpočet – letos opět rekordní ve výši cca 80 miliard Kč, z toho cca 2/3 na investiční přípravu + výstavbu a 1/3 na opravy a údržbu.

 

Činnost Ředitelství silnic a dálnic zajišťuje téměř 2 400 zaměstnanců

 

- Celková délka silnic I. třídy: 5 902 km.

- Celková délka dálnic: 1 502 km.

- Cílem do roku 2033 je provozovat 2 000 km páteřních dálnic. 

- Počet mostů na dálnicích: 2 172 v délce 164,5 km.

- Počet tunelů na dálnicích: 24 v délce 19,8 km.

- Údržbu dálnic zajišťuje 22 středisek, další 3 jsou ve výstavbě.

- Údržbu silnic I. třídy a vybraných úseků dálnic provádíme dodavatelsky externími firmami.  

 

Činnost Ředitelství silnic a dálnic zajišťuje téměř 2 400 zaměstnanců

 

Zdroj: www.rsd.cz

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

České tatrovky jsou odolné náklaďáky, které se těší zájmu nejen doma, ale i v cizině. Důkazem budiž Tatra Phoenix jistého německého páru, jež se přijela podívat na kopřivnický polygon vybavená vlastním domečkem z Rakouska. A ne ledajakým.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Německý pár Matthias a Andrea si kvůli terénní průchodnosti vybrali černou Tatru Phoenix, kterou zakoupili u autorizovaného prodejce Tschann-Bayern, nicméně poté vůz čekala ještě zastávka u rakouské společnosti Zirbenbox, kde model dostal unikátní dřevěnou obytnou nástavbu.

 

Zajímavostí je také černá barva celého obytňáku. To je prý proto, že černá v kombinaci s určitými materiály (třeba vlna uchovávající vlhkost) může auto ochlazovat (odpařováním), a nikoli ohřívat, jak by se předpokládalo.

Rakušané používající k práci přírodní materiály dále uvádí, že řada komponentů nástavby byla vyrobena individuálně a celek uspořádán podle potřeb zákazníků, ale i jejich psa Chilliho.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Vpředu tak najdete terasu, uvnitř lůžka přeskládatelná na jídelní kout, spouštěcí lůžko, vytápěnou podlahu, profesionální kávovar, kamna na dřevo, indukční varnou desku, troubu, koupelnu s výklopným umyvadlem, kompostovací toaletu nebo otevírací střechu.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Pod ní je mimochodem postel, takže můžete ležet v posteli, být na střeše a užívat si okolní přírodu. To je zkrátka fenomenální. Kromě toho má vůz na střeše ještě expediční nosič, přídavné osvětlení a solární panely.

Nechybí ani centrální dofuk pneumatik, pohon všech kol, brodivost 800 mm, motor Paccar MX-11 o výkonu 450 koní a 16stupňová převodovka.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Auto už poznalo kus Evropy, což dokládají vlajky navštívených zemí umístěné v zadní části kabiny. Včetně Česka jich je podle fotek celkem jedenáct. Ve videu na webu úpravce jsme se navíc dozvěděli, že se cestovatelé podívali i za polární kruh, kde bylo až minus 35 stupňů, a také, že navštívili řecký poloostrov Peloponés.

Obytné vozidlo Tatra Phoenix a jeho majitelé se v minulosti účastnili rovněž slavného off-roadového festivalu Abenteuer und Allrad v německém Bad Kissingenu. Vskutku pěkný kousek.

 

Zdroj: www.garaz.cz