Čtrnáctiletý designér navrhl moderní Tatraplan. A je to nádhera!

Přestože se Tatra 600 vyráběla pouhé čtyři roky, v historii českého automobilového průmyslu má důležité místo. My jsme se pokusili legendární Tatraplan oživit.

Tatra 600 je prvním osobním vozem značky, který byl vyvinut po konci druhé světové války. Aerodynamickou karoserií jasně navazovala na předválečné proudnicové tatrovky - modely 77, 77A, 87 a 97. Nerodila se ovšem snadno.

 

Auto, původně označované jako typ (T) 107, mělo nahradit už poněkud zastaralou Tatru 57 B („Hadimršku).“ Ve srovnání s Tatrou 87, jejíž produkce pokračovala ještě několik let po válce, měla být novinka menší a levnější. Počítalo se proto se zástavbou čtyřválce místo osmiválce. Koncepce ovšem měla zůstat tatrovácká a vzduchem chlazený plochý motor měl místo za zadní nápravou.

 

tatra-tatra-600 (1)

 

První prototyp vznikl koncem roku 1946, další na začátku roku 1947. S novým vozem automobilce údajně pomáhal také legendární Hans Ledwinka, dřívější technický a generální ředitel kopřivnické Tatry, tvůrce klasické tatrovácké koncepce a otec aerodynamických modelů, který byl po válce zadržen pro údajnou kolaboraci s německými okupanty (v roce 1992 byl rehabilitován). Během návštěv ve věznici v Novém Jičíně vývoj s Ledwinkou konzultoval konstruktér Vladimír Popelář.

Sériová výroba Tatry 600 Tatraplan se v Kopřivnici rozběhla 4. června 1948, neměla ale dlouhého trvání a už v roce 1951 byla direktivně ukončena a převedena do Mladé Boleslavi, kde vznikaly vozy Škoda. Tedy vlastně k rivalovi.

Proč Tatraplan?

Tatra 600 vznikala jako typ 107, jménem tedy navazovala na předválečné vozy se šťastnou sedmičkou na konci. Když ale Kopřivničtí vůz odeslali na pražský autosalon roku 1947, bylo jim tam přiděleno jméno Tatraplan, které se nakonec objevilo i na štítku na předním blatníku sériových vozů. Vysvětlení se objevují dvě.

Podle jednoho si auto vysloužilo název Tatraplan srovnáním s ladným tvarem letadla - aeroplanem - podle druhého bylo důvodem, že vůz prostě vznikl v rámci vládního dvouletého plánu z prosince 1946.

Číslo 600 novinka nakonec dostala kvůli změně značení výrobků Tatra, jež zavedla číselnou řadu 600 pro osobní vozy.

Vládnoucí komunistická strana, která po znárodnění řídila celý průmysl, totiž pro Tatru měla jiný úkol. Kopřivnický výrobce se měl soustředit na těžké nákladní stroje. Tatraplan pak na škodovácké výrobní lince vydržel pouze do roku 1952.

Celkem vzniklo 6 335 Tatraplanů, z toho 4 235 v Kopřivnici. Podle jiných zdrojů to bylo 6 342 vozů T 600, z toho 4 242 v Kopřivnici.

 

tatra-tatra-600 (2)

Tatra 600 pro současnost

Zajímavý a vlastně vcelku smutný příběh Tatry 600 přispívá k tomu, že Tatraplan dnes patří mezi nejobdivovanější a nejznámější osobní vozidla kopřivnické automobilky. Mezi její fanoušky patří také Daniel Novák, student, který už ve 14 letech navrhuje auta a sklízí uznání za svoje schopnosti v automobilovém designu a 3D modelování.

 

Daniel na T 600 samozřejmě oceňuje především její ikonický design. A myslí si, že by jeho hlavní myšlenky mohly dost dobře fungovat i dnes nebo v blízké budoucnosti. Proto se pustil do práce a exkluzivně pro Garáž.cz vytvořil koncept moderního Tatraplanu.

Studie přitom zachovává principy originálu - vůz je uhlazený a aerodynamický a má spalovací motor vzadu. Tvar je samozřejmě výrazně modernější, auto dostalo větší kola, nápadité LED světlomety s výrazným světelným podpisem nebo zapuštěné kliky, řada detailů ale přímo navazuje na vzor.

Všimněte si například kulatých předních lamp, chromované linky na přední kapotě, provedení zadních oken, náznaku zadní ploutvičky nebo bočního zakrytování zadních kol. „Kryty jsou navrženy s mechanismem vyklápění. V případě potřeby, například kvůli výměně kol, se tedy dají snadno odklopit,“ říká Daniel Novák.

 

tatra-tatra-600

 

Svou vizi pojal jako koncept luxusního osobního automobilu. Moderní T 600 tedy posunul „výš“, než jakou roli měl originál. Tatraplan představoval vůz střední třídy.

V interiéru najdeme světlou kůži a spoustu pravého dřeva. „Chtěl jsem, aby kabina působila moderně, ale současně i tak, aby cestující měli po zavření dveří pocit, že se zastavil čas. Spolujezdec a dva pasažéři vzadu mají možnost měnit polohu svých sedadel. V komfortním nastavení mohou dokonce využít vysouvací opěrku na nohy. A nechybí masážní funkce,“ dodává Daniel.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Turistické informační centrum se stěhuje – dočasné uzavření provozovny

Vážení občané a návštěvníci města, Turistické informační centrum Příbor se na přechodnou dobu přemísťuje do prostor v přízemí Kulturního domu Příbor.

Z tohoto důvodu bude TIC uzavřeno ve dnech 21. a 22. července 2025.
V tyto dny bude základní provoz TIC (mimo kopírovací služby) zajištěn v rodném domě Sigmunda Freuda.


Od středy 23. července 2025 se na Vás opět těšíme již v náhradních prostorách v přízemí Kulturního domu.


Děkujeme za pochopení a těšíme se na Vaši návštěvu!

 

Turistické informační centrum se stěhuje – dočasné uzavření provozovny

Odstávka elektrické energie dne 1. 8. 2025, 07:15–15:00 ČEZ

 

1. 8. 2025, 07:15–15:00

 
SEZNAM ADRES S MAPOU (PDF)

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
Štramberská

č. p.  438, 439, 474, 482, 494, 624, 1620

kat. území Příbor (kód 735329)

parcelní č. 3013/2

Štramberk (okres Nový Jičín)

Štramberk

č. p.  1052

 

Závišice (okres Nový Jičín)

Závišice

č. p.  1-10, 12-20, 22-27, 29-43, 45-52, 55, 56, 57, 59-64, 66-70, 72-79, 83-89, 91-112, 114, 115, 116, 118, 120-134, 136-169, 171-254, 257, 259-267, 269-280, 282, 283, 284, 285, 287-292, 294-298, 300-310, 312-320, 322, 323, 331, 332, 334, 335, 337, 338, 340, 341, 342, 344, 346-350, 352, 354, 356, 357, 358, 360, 363, 368, 369, 370, 388, 391, 392, 393, 397, 403, 405

č. ev.  5

kat. území Závišice (kód 791261)

parcelní č. 28, 40/1, 43, 53/3, 81/1, 115, 200/2, 217/1, 230, 236/1, 242, 242/1, 386, 392, 422, 572/15, 681/122, 681/128, 685/67, 685/76, 685/79, 685/93, 685/96, 695/4, 756/1, 781/2, 795/6, 887/3, 914/12, 923/3, 925/6, 928, 938/2, 946/3, 953, 964/7, 990, 1017/4, 1025/8, 1039/1, 1048, 1070/1, 1071, 1080/8, 1080/10, 1080/16, 1090, 1127/14, 1132/1, 1132/5, 1148/12, 1148/20, 1148/24, 1183/2, 1190/2, 1191/1, 1199/6, 1205/5, 1205/6, 1215/1, 1217/78, 1247/2, 1254, 1258/3, 1260/1
 
Odstávka elektrické energie dne 1. 8. 2025, 07:15–15:00 ČEZ
Přílohy
pdfOdstávka elektrické energie dne 1. 8. 2025, 07:15–15:00 ČEZ [pdf, 605 kB]
Odstávka elektrické energie dne 1. 8. 2025, 07:15–15:00 ČEZ

Odstávka elektrické energie 07.08.2025

ČEZ Distribuce oznamuje, že dne 07.08.2025 od 07:15 do 19:15 hod. dojde k plánované odstávce elektrické energie na ulici Štramberská: č. p. 474.

 

 

 

Příbor (okres Nový Jičín)

Příbor
Štramberská

č. p.  474

 

Závišice (okres Nový Jičín)

Závišice

č. p.  37, 38, 39, 75, 152, 159, 175, 182, 269, 280, 310, 356, 369

kat. území Závišice (kód 791261)

parcelní č. 1070/1, 1071, 1080/8, 1080/16, 1090, 1132/1, 1132/5, 1148/24

plánovaná odstávka č. 110061036448

 

Odstávka elektrické energie 07.08.2025

 

Odstávka elektrické energie 07.08.2025

Odstávka pitné vody 22.07.2025

Severomoravské vodovody a kanalizace informují o plánované odstávce pitné vody, dne 22.07.2025 od 08:00 do 14:00 hod. na ulici Dukelská. Bližší informace naleznete na www.smvak.cz.

 

 

SMVAK OSTRAVA odstávka Dukelská Příbor

SMVAK Ostrava Nový Jičín Příbor

Přílohy
pdfSMVAK OSTRAVA odstávka Dukelská Příbor [pdf, 221 kB]
SMVAK OSTRAVA odstávka Dukelská Příbor

Nová trasa Drtiče je připravena, čtyři stovky bikerů na ni vyrazí v sobotu ráno

 

V sobotu 19. července v 7:30 odstartuje na stadionu Emila Zátopka 28. ročník poloorientačního mtb maratonu Kopřivnický Drtič. Kvůli ochraně zvířat doznala letošní trasa změn, ale to nic nemění na skutečnosti, že opět bude pořádnou výzvou! V té se pokusí obstát kolem 400 bikerů.
 
Kopřivnický drtič 2025
 

Drtič není závod, ale celodenní vyjížďka s náročností maratonu, s hledáním trasy, horských chat a tajných kontrol podle mapy, kterou účastníci získají při prezentaci. 122kilometrová trasa s převýšením 3000–4000 metrů zavede bikery také na Slovensko, proto má akce příznačný podtitul Československý masakr. Trať je z velké části podobná jako vloni, pár změn však nastane: „Z CHKO Beskydy jsme se dozvěděli, že na hřebenech v okolí Kasáren se v jedné oblasti pohybuje medvědice s mládětem a v jiné části vlčí smečka. Na dalším místě je zase třeba chránit obojživelníky, a proto jsme trasu trochu změnili. Opět jsme se ji snažili poskládat tak, aby nebyla nudná a zůstala pro vás výzvou. Myslíme, že výsledek bude stát za to,“ uvedli organizátoři na svém webu.

 

Smyslem Drtiče je jet po nejdelší trase tak dlouho, dokud člověk může – a když už nemůže, lze si odpočinout u některé z horských chat či hospůdek, případně se vydat zkracovačkou do cíle. Při svém putování sbírají účastníci Drtiče razítka: „Po cestě je několik tajných kontrol, což jsou cedule s velkým K, u kterých jsou razítka či kleštičky k procvaknutí mapy. Vtip je v tom, že počet tajných kontrol nikdo nezná, dokonce ani všichni členové organizačního týmu,“ uvedl za organizátory Vladimír Lipový.

 

Kdo chce v cíli získat pamětní kovovou medaili, musí zvládnout minimálně dva výrazné kopce a před startem oznámený počet kontrol. Kdo chce stihnout tombolu, musí se vrátit do cíle za 12 hodin. Zapisování dojíždějících však probíhá zhruba do půlnoci. „Opravdu nejde o čas. Bikeři samozřejmě pořádně otestují kondici a zkusí překonat své limity, ale také si užijí jízdu krásnou přírodou s partou podobně smýšlejících lidí. Právě pohodová atmosféra Drtiče, je důvodem, proč je tak oblíbený a účastníci se každoročně vracejí,“ doplnil Vladimír Lipový.

 

Kopřivnický drtič 2025

Odchycen pes na Hájově

Dne 10.07.2025 odchycen na Hájově v Příboře kříženec smetanové barvy, pumr. Bližší informace na Městské policii Příbor.

Dne 10.07.2025 odchycen na Hájově v Příboře kříženec smetanové barvy, pumr. Bližší informace na Městské policii Příbor.