Na Novojičínsku zadrželi migranty z Afghánistánu. Přijeli ukrytí v trubkách

Přijeli na korbě rumunského kamionu ukrytí v trubkách. Policie nyní zjišťuje jejich skutečný věk a další věci okolo. Řeč je o trojici migrantů z Afghánistánu, které při namátkové kontrole zjistili celnící u pumpy v obci Vražné na Novojičínsku.

Hlídka z oddělení kontrol zpoplatněných komunikací prováděla zrovna kontrolní činnost a vybrala si odstavné parkoviště u čerpací stanice v obci Vražné na Novojičínsku.

"Celníci při kontrole zjistili, že v návěsu rumunského nákladního vozidla byl slyšet nějaký hluk. Na místo pro to přivolali další dvě mobilní hlídky. Z důvodu možného ohrožení členů hlídek celníci vyčkali s otevřením připojeného návěsu na příjezd Policie České republiky," uvedla mluvčí Celního úřadu pro Moravskoslezský kraj Pavla Zdobnická.

Po otevření nákladového prostoru na celníky a policisty čekali tři mladí muži pocházející z Afganistánu. Byli prohledáni, stejně tak návěs, kde se našla taška a batoh patřící jednomu z migrantů. Ti byli eskortováni na pracoviště Cizinecké policie ve Frýdku-Místku. Případ byl předán Policii České republiky k dalšímu šetření.

Muži u sebe neměli žádné doklady a policistům pak řekli, že jsou mladiství. Podle vyšetření ve zdravotnickém zařízení je ovšem jejich věk zřejmě minimálně 19 let.

"Test na koronavir byl u všech tří negativní. Nyní zjišťujeme skutečný věk cizinců a dále budeme zjišťovat oprávněnost vstupu a pobytu cizinců na území ČR," dodala v pátek mluvčí policie Pavla Jiroušková. 

 

Afganistán vlajka

 

Zdroj: www.denik.cz

Kopřivnická Tatra vyráběla i trolejbusy. V padesátých letech chystala do výroby nádhernou novinku T401, zůstalo jen u prototypu

Tatra T401 byl velice zajímavý prototyp trolejbusu, který měl nahradit model T400. Bohužel na svět přišel v nevhodnou dobu, a tak se sériové výroby nedočkal.

Trolejbusy jsou v českém prostředí spojeny hlavně se značkou Škoda, konkrétně se zavedeným plzeňským podnikem, který má do budoucna nést nové jméno. V minulosti se však elektrickým vedením poháněnými prostředky zabývala rovněž automobilka Tatra, jejíž trolejbus T400 sloužil v Praze nebo Bratislavě. Nahradit ho měl model T401, který však zůstal jen ve fázi prototypu.

Historie prototypu Tatra T401 se datuje do poloviny padesátých let, tedy doby, kdy se kopřivnický výrobce trolejbusy několik let čile zabýval. Mezi lety 1948 až 1955 firma postavila bezmála 200 kusů modelu T400. Šlo o třínápravový stroj s tatrováckou koncepcí a elektrovýzbrojí od ČKD Praha, který cestující vozil v Praze, Bratislavě, Ostravě nebo Litvínově. Konkrétně v Praze sloužil až do začátku sedmdesátých let.

S ČKD spolupracovala Tatra i na zamýšleném nástupci, modelu T401. Ten měl vsadit na zcela novou konstrukci, jejíž jednotlivé části měli dodávat odborníci pro danou konstrukční oblast. Tatra tak zkonstruovala technický základ, ČKD Praha dodalo elektrickou výzbroj, zatímco karoserii měla na starosti vysokomýtská karosárna Karosa (někdejší Sodomka), ta stroj navíc zkompletovala.

Práce na projektu trvaly tři roky, zhotovený prototyp tak na cesty poprvé vyrazil v roce 1958. Během jízdních zkoušek byl srovnáván s přímou konkurencí v podobě trolejbusu Škoda 9Tr. Výsledkem byl třínápravový trolejbus s délkou 11 970 mm.

 

TATRA T 401 testovací

Odvážné tvary

Karoserie byla ze stylistického pohledu pojata vcelku odvážně, s netradičně řešenými světlomety nebo vysokými čelními skly, což pomáhalo vzdušnosti a prosvětlení kabiny, stejně jako boční okna protažená do střechy. Protažení střechy pak připomínalo tehdejší tramvaje.

Přístup dovnitř zajišťovala trojice plnohodnotných, elektropneumaticky ovládaných dveří, které byly ve své době moderním prvkem urychlujícím nástup cestujících. Těch mohlo být až 79 - 26 sedících a 53 stojících. Moderně řešený byl i samotný vnitřek využívající příčně orientované sklolaminátové sedačky, později proslavené v tramvajích T3, které nahradily tehdy obvykle využívané dřevěné lavice.

Co se týče podvozku, poháněné byly dvě zadní nápravy. V kontextu Tatry byl nezvyklý, protože využíval tuhé nápravy se samostatným odpružením dvěma páry listových pružin doplněných pákovými tlumiči. Tzv. systém Duo-Flex se pro cílové použití hodil přece jen více než klasická tatrovácká koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami.

Pohon zajišťovaly elektromotory upravené z tramvají Tatra o kombinovaném výkonu 140 kW. Každý elektromotor poskytoval hodinový výkon 35 kW při napětí 300 V, přičemž dohromady umožnily trolejbusu vyvinout rychlost nejvýše 70 km/h.

 

TATRA T401 testování

Trolejbusům se tehdy nevěřilo

Nejen designově zajímavý trolejbus však přišel v nevhodnou dobu. Konec padesátých let byl ve znamení rozmachu autobusové dopravy. Autobusy i díky tehdy levné naftě se jevily jako vhodnější řešení. Ekologičnost provozu se v tehdejší době neřešila, navíc byly klasické busy i levnější na provoz – nevyžadovaly výstavbu trolejového vedení.

Mnohá československá města tak tehdy od trolejbusů ustupovala, další je ani nezavedla, což nakonec ovlivnilo i budoucnost Tatry T401. Zůstalo tak jen u jediného postaveného prototypu, odvozené typy to nedotáhly ani z rýsovacího prkna k realizaci.

Zamýšlel se vznik kloubového čtyřnápravového trolejbusu T402 s délkou 18 090 mm nebo naopak zkráceného stroje T403 s dvěma nápravami a délkou 10 140 mm. Prodloužený typ měl jako první trolejbus svého druhu obsluhovat velká sídliště, zatímco druhý byl určený hlavně pro menší města.

Tatra T401 tak znamenala konec i kopřivnických trolejbusů. V dalších letech totiž výrobu trolejbusů v Československu dostala v rámci centrálně plánované ekonomiky na starosti výhradně plzeňská Škoda, respektive její pobočný závod v Ostrově. Jediný postavený prototyp T401 se po letech dostal do sbírky Technického muzea v Brně, jejíž součástí je dodnes.

 

Zdroj: www.garaz.cz

KORUNA PODBESKYDÍ 2024

Vydejte se společně, anebo jen tak o samotě poznávat zajímavá místa ležící nejenom v Lašské bráně Beskyd. Výzva Koruna Podbeskydí je určena pro všechny bez rozdílu. Pro jednotlivce, páry, rodiny s dětmi, skupiny přátel co rádi chodí pěšky, nebo třeba jezdí na kole! Prostě pro kohokoliv kdo má rád pohyb a místní krajinu.

Výzva odstartovala 1. května a potrvá až do 31. října 2024. Abyste úspěšně zdolali Korunu Podbeskydí, je třeba navštívit čtrnáct vrcholů a zajímavých míst v našem regionu, vyfotit se na jednotlivých místech, například u příslušného turistického, nebo vrcholového značení, infotabule, stromu, apod.

 

KORUNA PODBESKYDÍ 2024

 

Následně veškeré fotky zaslat na e-mail: koruna.podbeskydi@seznam.cz, a pak už se můžete těšit na svou odměnu. Kdo by všech čtrnáct vrcholů nezvládl, nebo třeba nestihl obejít, stačí navštívit vrcholů sedm a splní si tzv. Korunku Podbeskydí. Místa lze navštívit v libovolném pořadí.

Ke zdolání letošní Koruny Podbeskydí je potřeba navštívit místa nacházející se nejenom v Kopřivnici, ale i ve Štramberku, Příboře i Hukvaldech. Nezapomněli jsme ale ani na širší okolí Lašské brány Beskyd, například na Ženklavu, Hodslavice, nebo Lichnov.

Pro všechny, kdo splní podmínky výzvy, bude v Informačním centru Kopřivnice připravena pěkná odměna. Důležité je zaslat všechny fotografie do konce výzvy (31. října 2024), po tomto datu nebude na zaslané fotografie brán zřetel. Odměny bude možné vyzvedávat od 1. července do 30. listopadu 2024.

 

KONTAKT:

Informační centrum Kopřivnice, tel.: 774 668 001, e-mail: ic@koprivnice.cz

 

UPOZORNĚNÍ:

Změna doporučených tras vyhrazena. Během letních měsíců je pravděpodobné, že se na trasách vyskytnou ohradníky s domácími zvířaty. Na některých místech může probíhat výstavba vysokého elektrického napětí, není proto vyloučena změna doporučených tras. Dbejte proto zvýšené opatrnosti. Děkujeme za pochopení.

 

VRCHOLY A MÍSTA:

1. Červený kámen II. (695 m n. m.)

2. Přední Babí hora (586 m n. m.)

3. Sosna (560 m n. m.)

4. Hradisko (507 m n. m.)

5. Bačův kopec II (498 m n. m.)

6. Vyhlídkové místo na Štramberk (485 m n. m.)

7. Včelín (432 m n. m.)

8. Mořkovský vrch (427 m n. m.)

9. Skalka (412 m n. m.)

10. Škárkův kopec (380 m n. m.)

11. Lípa Kristiána Davida (Ženklavská lípa) (360 m n. m.)

12. Bělá (315 m n. m.)

13. Kopčanka - vodojem u přehrady (315 m n. m.)

14. Hradiště Dětřichovice (300 m n. m.)

 

 

 

Zobrazit mapu jednotlivých bodů můžete zde

 

Zdroj: www.kdk.cz

Tenisové kurty jsou otevřené pro veřejnost denně od 9 do 19 hodin

Tenisový klub Příbor, z. s., nabízí sportovní veřejnosti možnost hraní na tenisových kurtech v Příboře.
Kurty jsou pro veřejnost otevřeny od soboty 4. května 2024 denně od 9°° do 19°°hodin.

 

tenisový oddíl Příbor


Rakety a míčky je možno zapůjčit u správce.
Hraní je možno domluvit předem přímo na kurtech (za bývalou restaurací MEXIKO) nebo na telefonu:

739 705 255

Tenis - tenisový klub Příbor

Odstávka vody SMVAK OSTRAVA 2. května 2024

Číslo Ulice Dotčená oblast Plánované zahájení Plánované ukončení Způsob náhradního zásobování Důvod odstávky
115433 Okružní ulice Okružní, kpt. Jaroše, dle mapového podkladu 02.05.2024 08:00 02.05.2024 14:00 Umožněno předzásobení Výměna hydrantu

 

SMVAK OSTRAVA Příbor

Valašsko cyklobusem 2024

Od května budou moci Kopřivničané opět vyrazit na výlety do Beskyd přímým autobusovým spojem s možností přepravy jízdních kol. Po dohodě s partnerskými městy a dopravcem bude totiž i v nadcházejících třech letech opět zajištěn provoz cyklobusu.

Cyklobus Beskydy začal jezdit v roce 2021 díky vzájemné spolupráci měst Kopřivnice, Příbor, Nový Jičín, Frenštát pod Radhoštěm a Rožnov pod Radhoštěm. Šestistranná smlouva s dopravcem byla podepsána na tři roky, takže letos bylo potřeba rozhodnout, zda bude podpora měst pokračovat:

 

Služba bude zajištěna ve stejném rozsahu jako v předchozích třech letech – od května bude do Beskyd jezdit jeden spoj v pátky (na Pustevny), dva o víkendech a svátcích (na Pustevny a na Bumbálku). Během prázdnin, kdy se předpokládá největší zájem, bude jezdit cyklobus rovněž každý všední den (na Bílou). V uvedené dny bude jezdit také jedna linka zpět (v pátky mimo prázdniny z Pusteven, o víkendech, svátcích a během celých prázdnin z Bílé).

 

Jízdní řád CYKLOBUS BESKYDY 2024 příbor kopřivnice bumbálka

 

Užijte si hřebenovku z Bumbálky na Soláň TRASA:

 

Bumbálka – Hotel Súkenická – Třeštík – Pod Vysokou – – Polana – Benešky – Kotlová – Soláň – Velké Karlovice

 

Cyklobusem ze Vsetína se vyvezete na Bumbálku, kde začíná nástup na tuto hřebenovou trasu. Po necelých dvou kilometrech narazíte na rozhlednu Súkenická s celkovou výškou 40 metrů, která nabízí krásné výhledy na hřebeny Moravskoslezských Beskyd, Javorníků, Malou Fatru s Rozsutcem i štíty Západních Tater. Pokračujte dále na Třeštík a po cyklotrase sjedete na rozcestí Pod Vysokou. Vysoká je s nadmořskou výškou 1 024 m n. m. nejvyšším vrcholem Vsetínských Beskyd.

Výjezd na Vysokou je určen pro zkušené bikery, ale lze ji také podjet. Červená turistická značka vás dále povede západním směrem po kultovní hřebenovce do sedla Pod Kotlovou, odkud se přes výjezd po kamenných plotnách přiblížíte k Soláni, kde máte možnost občerstvení. Odtud můžete sjet po asfaltové silnici do Velkých Karlovic, Hutiska–Solance nebo Rožnova pod Radhoštěm, případně pokračovat magistrálou na Vsacký Cáb a pak na Vsetín.

My vám však doporučíme návrat do Velkých Karlovic po zeleně značené cyklotrase pro MTB přes Bzový. Tento úsek je správnou tečkou za touto nádhernou trasou. Zpět do Vsetína můžete využít vlakového spojení.

Tipy na občerstvení:

  • Horský hotel Súkenická
  • Horský hotel Čarták na Soláni
  • Horský hotel Soláň
  • Velké Karlovice – Restaurace U Muzea
  • Velké Karlovice – Penzion Pepicentrum

Vhodné pro: horská kola

Délka trasy: 22 km

Obtížnost: středně náročná

Převýšení: 479 m

 

Jízdní řád CYKLOBUS BESKYDY 2024

 

Pohodový rodinný výlet: z Horní Bečvy až do Vsetína TRASA:

 

Horní Bečva – Prostřední Bečva – Dolní Bečva – Rožnov pod Radhoštěm – Zubří – Zašová – Valašské Meziříčí – Vsetín

 

Některým z cyklobusů se vyvezete na Horní Bečvu, odkud tato nenáročná trasa vede údolím Rožnovské Bečvy a nástup na ni začíná pod hrází přehrady. V Dolní Bečvě projedete kolem golfového areálu (Valašský golfový klub), poté v Rožnově pod Radhoštěm určitě navštivte Valašské muzeum v přírodě a nedalekou Jurkovičovu rozhlednu, která nabízí krásné výhledy do krajiny. Rožnov pod Radhoštěm láká také k návštěvě místního koupaliště, kde se můžete příjemně osvěžit. Cyklostezka dále následuje řeku, opouští Rožnov pod Radhoštěm, vede kolem obcí Zubří, Zašová, Střítež nad Bečvou, Veselá a místní částí Hrachovec směřuje do Valašského Meziříčí.
Při cestě stojí za návštěvu údolí Stračky v Zašové, poutního místa, kde vyvěrá pramen kvalitní pitné vody a k němuž se váže pověst o zázračné záchraně těžce raněného rytíře. Po cyklostezce Bečva budete pak dál pokračovat z Valašského Meziříčí kolem obcí Jarcová, Bystřička a Pržno okolo Semetína přímo do Vsetína.
Cyklostezka Bečva svým profilem, rozmanitou a krásnou krajinou, bezpečností a kvalitním povrchem i množstvím elektronabíječek, nejrůznějších odpočívadel a možností k občerstvení patří k nejoblíbenějším v České republice.

 

Tipy na občerstvení:

  • Horní Bečva – Restaurace Valaška, Restaurace a penzion Staré časy
  • Prostřední Bečva – Areál Zavadilka, Valašský šenk
  • Rožnov p. R. – Restaurace Gibon park, Hospoda Na Posledním groši
  • Valašské Meziříčí – Hospůdka Přístav, Hotel Abácie
  • Vsetín – Restaurace U Lva, Restaurace U Tří slunečnic, Kavárna Magistr

 

Vhodné pro: elektrokola, treková a silniční kola

Délka trasy: 53 km

Obtížnost: lehká

Převýšení: 122 m

Elektronabíječky: U přehrady Horní Bečva, u IC v obci Horní Bečva, v areálu Valašského muzea v přírodě v Rožnově p. R., u TIC na Vsetíně a u MěÚ Vsetín

Přílohy
pdfJízdní řád CYKLOBUS BESKYDY 2024 příbor kopřivnice bumbálka [pdf, 47 kB]
Jízdní řád CYKLOBUS BESKYDY 2024 Příbor Kopřivnice Bumbálka
pdfJízdní řád CYKLOBUS BESKYDY 2024 [pdf, 23 kB]
Jízdní řád CYKLOBUS BESKYDY 2024

Tatra získala prestižní ocenění Red Dot za design vozidel nejnovější generace řady Force

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks si před pár dny zapsala další velký úspěch. Poprvé ve své historii totiž získala ocenění Red Dot v kategorii Product Design, a to hned dvakrát. Tímto oceněním, patřícím k mezinárodně nejprestižnějším v oblasti designu, byly dekorovány vozy Tatra Force nejnovější třetí generace, přičemž prezentováno bylo provedení se čtyřdveřovou kabinou a také verze vývojové linie označované jako e-Drive s elektrickým trakčním motorem a vodíkovými palivovými články.

 

Ocenění Red Dot, označované také jako „Oscar pro designéry“, které vzniklo v Německu, hodnotí produktový a komunikační design a uděluje se každoročně již od roku 1955. Slavnostní ceremonie se konají v Essenu, kde se nachází i muzeum Red Dot. Ocenění se uděluje na základě hodnocení několika desítek nezávislých odborníků.

 

Obrázek 2

 

„Porota přihlášené vozy Tatra Force se čtyřdveřovou kabinou a Tatra Force e-Drive s dvoudveřovou kabinou hodnotila na základě digitálních prezentací a také osobní prohlídky vozů přímo v Essenu, kam jsme je přivezli ukázat. Porota ocenila komplexní pojetí vozů po designové stránce, tedy nejen exteriérové řešení, ale také interiér. Tatra v tomto designovém klání uspěla poprvé, ocenění hned dvou produktů je tedy pro nás o to cennější, a navíc to odkazuje na promyšlenost designu jak u čtyřdveřového, tak u dvoudveřového provedení i na nadčasovost a kvalitu interiéru,“ sdělil Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za vývojové projekty a výzkum.

 

Modelovou řadu Tatra Force třetí generace automobilka představila poprvé na veletrhu Pyros v polovině loňského roku. Jako první se tehdy představily hasičské verze, na podzim pak následovalo provedení Tatra Force e-Drive FCEV s elektrickým trakčním motorem a vodíkovými palivovými články. Další verze pro různé segmenty, například armádu, budou brzy následovat, nová generace řady Tatra Force se tak zakrátko stane jedním z pilířů produkce kopřivnické společnosti. Vozy Tatra Force třetí generace vznikaly v konstrukčním oddělení automobilky v týmu pod vedením Radomíra Smolky ve spolupráci s průmyslovým designérem Lukášem Tanečkem. Ten již v minulosti ocenění Red Dot získal a také se podílel na designu modelové řady Tatra Tactic druhé generace. Není tedy divu, že v Tatře při přípravě nových vozů řady Force vsadili právě na něj.

 

Obrázek 1

 

„Design kabiny užitkového nákladního vozu musí být funkční a účelný, z toho pro designera plynou určitá omezení hned od počátku. Museli jsme tedy s kolegy z Tatry a z vývojové firmy AV R&D řešit některé protichůdné požadavky. Například bylo vyloučeno použití jakýchkoliv výlisků a měly se maximálně eliminovat plastové díly na exteriéru kabiny, požadována byla naopak konstrukce pouze ze standardizovaných profilů. Přitom podoba kabin nové generace řady Tatra Force měla vyjadřovat nový designový jazyk kopřivnické automobilky, o kterém měl Radomír Smolka jasnou představu. Jeho vize byla konkrétní, čitelná a mně vyhovovala. I tak to byla velká výzva,“ vysvětlil Lukáš Taneček.

 

Úzká a intenzivní spolupráce Lukáše Tanečka a konstrukčního úseku Radomíra Smolky však přinesla své ovoce v podobě moderních a chytře konstruovaných nákladních automobilů s velkou variabilitou provedení nízko položených kabin pro různé segmenty použití. Nové kabiny navíc umožňují instalovat několik typů motorů pod jejich přední nebo zadní část včetně alternativních systémů pohonu. To u předchozí generace řady Tatra Force nebylo možné.

 

Obrázek

 

„Funkčnost a účelnost technického řešení nových kabin se tak snoubí s moderním designem, který získal prestižní ocenění Red Dot. Je to důkaz, že i tatrovky, jejichž hlavním posláním je sloužit na silnicích i v terénu v těch nejtěžších podmínkách za jakéhokoliv počasí, a ne být ozdobou autosalonů, se mohou pyšnit moderním a oceňovaným designem kabin, jež zároveň splňují vysoké nároky na bezpečnost a ochranu osádky i požadavky na instalaci moderních elektronických a asistenčních systémů,“ doplnil Radomír Smolka.

 

Zdroj: www.tatra.cz