Oživili jsme Tatru Beta! Představujeme levné české MPV i malou dodávku se srdcem Hyundai

Pro naši zemi ikonická Beta počala svůj život jakožto elektromobil, dále dostala „střeva“ z Favoritu a nakonec získala moderní techniku od tehdy rozvíjející se značky Hyundai. Druhá generace sice už nevznikla, nicméně my ji s naším dvorním designérem alespoň virtuálně stvořili tak, jak si myslíme, že by vypadala dnes. Dívejte, toto je nová Tatra Beta!

Asi netřeba připomínat, že počet nabízených nových malých osobních i užitkových vozidel začíná pomalu klesat, což se nese ruku v ruce s přísnějšími emisemi a přechodem na alternativní paliva.

Nám však levní prcci s poctivým čtyřválcem chybí, proto jsme s naším dvorním designérem Rosťou Prokopem dali hlavy dohromady a stvořili novou Tatru Beta, která přímo navazuje na původní modelovou řadu Beta. Cíl byl jasný – vymodelovat cenově dostupné, líbivé a praktické vozidlo pro všechny.

A výsledek se dostavil. Hleďte, toto je nová Tatra Beta, kterou představujeme v naprosto nejzákladnějším provedení v bílém hávu a s nelakovanými nárazníky. Inspirovaní originálem ovšem nezapomínáme ani na sytě červenou užitkovou variantu, jež se chlubí objemným nákladovým prostorem.

A konečně žlutá Beta, prosklená, vytvořená ve stylu malého rodinného MPV pro pět dospělých osob.

Designérem navržená příď si zakládá na jednoduchosti, ovšem neminete zde několik ikonických prvků. Koukněte na čelní štít s logem Tatry, jehož konce vodící vzduch k sání motoru obtékají diodová světla.

Nechybí ani decentní mřížky chladiče pod i nad registrační značkou sloužící pro přísun vzduchu ke standardnímu i klima chladiči.

 

TATRA BETA PŘÍBOR KOPŘIVNICE

 

Nahoře na kapotě pak najdete další prolis, který funguje jako nasavač pro topení, tedy stejně, jako tomu je u originální Tatry Beta. A protože jde o malé a levné auto, stačí mu jeden stěrač, ovšem pořádný.

Boční linie nejsou nikterak divoké, nicméně potěší zpětná zrcátka umístěná na dveřích, což zlepšuje rozhled z kabiny řidiče. Kvůli aerodynamice jsou mechanicky výsuvné kliky zapuštěné do dveří a poměrně malé.

V závislosti na variantě se pak na vozidle objevují jinak barevná litá kola obutá na pneumatikách Michelin.

Zadní části vévodí vertikální diodová světla, střechu kvůli obtoku vzduchu zakončuje malý spoiler, zatímco relativně obyčejný zadní nárazník zdobí funkční koncovka výfuku. Pokud jde o páté výklopné dveře, tak ty jsou standardně prosklené i u užitkových variant.

Nová Beta je opět výsledkem spolupráce s firmou Hyundai, která oprášila staré vztahy a dnešní kopřivnické automobilce nabídla svoji čtyřválcovou pohonnou jednotku z modelu i20.

Novou Betu proto pohání zážehový čtyřválec 1,2 litru s nepřímým vstřikem paliva, který si snadno rozumí také s dodatečně montovaným pohonem na LPG. Výkon motoru je 84 koní, točivý moment 117 Nm, přičemž ona síla putuje skrze pětirychlostní manuál na přední kola.

Maximální rychlost je kolem 170 km/h, zrychlení z nuly na sto vozu zabere asi 13 sekund, přičemž kombinovaná spotřeba vyjde v nenaloženém stavu na cirka 5,5 litru na sto kilometrů.

V základu za necelých 350 000 Kč s daní jsou všechny povinné systémy včetně ABS i ESP, nechybí ani tempomat, diodové lampy, rádio, stavitelná sedačka řidiče, výhřev zrcátek i elektricky ovládaná okna vpředu. Na přání je k dispozici klimatizace, parkovací kamera, výhřev sedaček, multimediální systém nebo třeba vylepšené audio.

Jestliže se automobil na trhu uchytí, slibují zástupci z kopřivnického závodu zástavbu vznětového čtyřválce 1,5 litru od Renaultu nebo zhotovení obytné vestavby od českého producenta Egoé.

 

Ačkoli bychom takové vozidlo skutečně rádi, musíme vás a vlastně i sebe zklamat. Jde pouze o virtuální výtvor našeho designéra. Ovšem věřte nám, že kdyby takové auto opravdu existovalo, už by stálo v naší garáži, a to nikoli jen v rámci redakční zápůjčky.

 

Zdroj: www.garaz.cz

Josefův dub v Sedlnicích: Místo, kde historie ožívá a příroda zve k odpočinku

 

V malebné krajině poblíž Příbora, v obci Sedlnice, se nachází pozoruhodné místo, které v sobě snoubí úctu k historii, lásku k přírodě a nabídku příjemného odpočinku pro všechny generace. Jeho srdcem je Josefův (Eichendorffův) dub, památný strom, který tiše svědčí o dávných časech a zároveň je obklopen moderními prvky, lákajícími k návštěvě.

 

Už při příchodu vás okouzlí klidná atmosféra místa. Dominantou je majestátní dub, jehož košatá koruna poskytuje stín a pocit pohody. Kousek od něj naleznete dvě pohodlná dřevěná lehátka, vybízející k zastavení a relaxaci s výhledem na okolní zelené louky. V blízkosti stojí i dřevěný kříž s Kristem, připomínající duchovní rozměr tohoto místa.

 

Pro milovníky literatury je zde připraveno milé překvapení – venkovní knihovnička. Ta nabízí možnost nejen si odpočinout s dobrou knihou v lůně přírody, ale také sdílet své oblíbené tituly s ostatními návštěvníky.

Místo je ideálním cílem pro rodinné výlety. Děti jistě ocení malé hřiště s jednoduchými, ale zábavnými prvky, kde se mohou vyřádit na čerstvém vzduchu. Celou lokalitou prochází krásná alej stromů, která zve k procházkám a objevování okolní přírody.

 

Josefův dub v Sedlnicích: Místo, kde historie ožívá a příroda zve k odpočinku

 

Pro cyklisty představuje Josefův dub příjemnou zastávku na jejich cestách. Nachází se v klidné oblasti s cyklistickými trasami, o čemž svědčí i dřevěné ukazatele s vyznačenými směry a vzdálenostmi k okolním obcím, jako je Sedlnice či Příbor.

 

Kulturní rozměr místa podtrhuje venkovní miniamfiteátr, který slibuje možnost konání menších společenských akcí či komorních představení v jedinečném přírodním prostředí.

 

Zvláštní pozornost si zaslouží memoriam věnované významným osobnostem dabingu. Kamenná deska s portréty Miroslava a Valérie, zakladatelů Cen Československého dabingu, je dojemnou připomínkou jejich přínosu české kultuře. Okolí památníku je citlivě upraveno s květinami a dekorativními prvky, dotvářející pietní atmosféru.

 

Při procházce areálem narazíte na další zajímavé a umělecké instalace, které dokazují, že toto místo žije a neustále se rozvíjí. Dřevěné sochy zajíců, originální dekorace z recyklovaných materiálů, jako je kolo s lucerničkami, či tajemná postava zahalená v plášti, dodávají místu osobitý a hravý charakter.

 

Josefův dub v Sedlnicích je tak mnohem víc než jen památný strom. Je to živoucí prostor, který nabízí spojení historie, kultury, přírody a odpočinku. Ať už jste vášniví cyklisté, rodiny s dětmi, milovníci knih nebo jen hledáte klidné místo k zastavení, toto kouzelné zákoutí v moravskoslezském kraji vás jistě okouzlí a nabije pozitivní energií. Nechte se zlákat k návštěvě a objevte krásu a pohodu tohoto výjimečného místa.

Odstávka elektrické energie 02.06.2025

ČEZ Distribuce oznamuje, že dne 02.06.2025 od 07:15 do 15:30 hod. dojde k odstávce elektrické energie v části obce Prchalov č. p. 19, 21-27, 45, 46, 52, 59, 66, 77, 78, 81, 82, 92, 94, 99, 103, kat. území Prchalov (kód 733067): parcelní č. 190/8, 190/19, 190/69, 198/2.

 

Odstávka elektrické energie 02.06.2025

Den dětí a rodiny 30. května 2025

Město Příbor zve rodiny s dětmi na tradiční akci - "DEN DĚTÍ A RODINY" v městském parku v Příboře.🤩 Těšit se můžete na spoustu zábavy, vystoupení a další překvapení. Moc se na Vás těšíme.🤩

 

Den dětí a rodiny

Činnost Ředitelství silnic a dálnic zajišťuje téměř 2 400 zaměstnanců

Pravidelně vydáváme informační zprávy k jednotlivým stavbám, opravám nebo údržbě svěřených komunikací ve správě Ředitelství silnic a dálnic (též ŘSD). Známou organizaci charakterizuje denní vliv na plynulost provozu dálnic i silnic I. třídy, ovšem nutno občas připomenout pozadí fungování či základní údaje o statním podniku, který zanedlouho oslaví 58. narozeniny

 

Aktuálně platí tyto základní fakta o Ředitelství silnic a dálnic:

- Vznik dnešního ŘSD se datuje od 1. července 1967.

- Organizační strukturu tvoří generální ředitelství v Praze, 2 závody v Praze a Brně, 12 krajských správ a Správa dálnic.

- Veškeré činnosti zajišťuje 2 398 zaměstnanců.

- Meziročně roste rozpočet – letos opět rekordní ve výši cca 80 miliard Kč, z toho cca 2/3 na investiční přípravu + výstavbu a 1/3 na opravy a údržbu.

 

Činnost Ředitelství silnic a dálnic zajišťuje téměř 2 400 zaměstnanců

 

- Celková délka silnic I. třídy: 5 902 km.

- Celková délka dálnic: 1 502 km.

- Cílem do roku 2033 je provozovat 2 000 km páteřních dálnic. 

- Počet mostů na dálnicích: 2 172 v délce 164,5 km.

- Počet tunelů na dálnicích: 24 v délce 19,8 km.

- Údržbu dálnic zajišťuje 22 středisek, další 3 jsou ve výstavbě.

- Údržbu silnic I. třídy a vybraných úseků dálnic provádíme dodavatelsky externími firmami.  

 

Činnost Ředitelství silnic a dálnic zajišťuje téměř 2 400 zaměstnanců

 

Zdroj: www.rsd.cz

Český den proti rakovině 2025

TERMÍN LETOŠNÍ SBÍRKY

středa 14. května 2025

Tematické zaměření: Prevence kolorektálního karcinomu

 

Český den proti rakovině je nejstarší sbírka v ČR, která se pravidelně koná již od roku 1996.


1. Přinést veřejnosti informace o prevenci rakoviny prostřednictvím rozdávaných letáčků.
2. Za nabízené kvítky měsíčku lékařského získat prostředky na boj proti rakovině – na nádorovou prevenci, zlepšení kvality života onkologických pacientů, podporu onkologické výuky, výzkumu a vybavení onkologických center.


Prevence kolorektálního karcinomu


14. května 2025


světle zelená


libovolný, minimálně však 20 Kč

 

Kytička proti rakovině 2025

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

České tatrovky jsou odolné náklaďáky, které se těší zájmu nejen doma, ale i v cizině. Důkazem budiž Tatra Phoenix jistého německého páru, jež se přijela podívat na kopřivnický polygon vybavená vlastním domečkem z Rakouska. A ne ledajakým.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Německý pár Matthias a Andrea si kvůli terénní průchodnosti vybrali černou Tatru Phoenix, kterou zakoupili u autorizovaného prodejce Tschann-Bayern, nicméně poté vůz čekala ještě zastávka u rakouské společnosti Zirbenbox, kde model dostal unikátní dřevěnou obytnou nástavbu.

 

Zajímavostí je také černá barva celého obytňáku. To je prý proto, že černá v kombinaci s určitými materiály (třeba vlna uchovávající vlhkost) může auto ochlazovat (odpařováním), a nikoli ohřívat, jak by se předpokládalo.

Rakušané používající k práci přírodní materiály dále uvádí, že řada komponentů nástavby byla vyrobena individuálně a celek uspořádán podle potřeb zákazníků, ale i jejich psa Chilliho.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Vpředu tak najdete terasu, uvnitř lůžka přeskládatelná na jídelní kout, spouštěcí lůžko, vytápěnou podlahu, profesionální kávovar, kamna na dřevo, indukční varnou desku, troubu, koupelnu s výklopným umyvadlem, kompostovací toaletu nebo otevírací střechu.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Pod ní je mimochodem postel, takže můžete ležet v posteli, být na střeše a užívat si okolní přírodu. To je zkrátka fenomenální. Kromě toho má vůz na střeše ještě expediční nosič, přídavné osvětlení a solární panely.

Nechybí ani centrální dofuk pneumatik, pohon všech kol, brodivost 800 mm, motor Paccar MX-11 o výkonu 450 koní a 16stupňová převodovka.

 

Obytná Tatra Phoenix, která nás dostala nejen temně černou barvou

 

Auto už poznalo kus Evropy, což dokládají vlajky navštívených zemí umístěné v zadní části kabiny. Včetně Česka jich je podle fotek celkem jedenáct. Ve videu na webu úpravce jsme se navíc dozvěděli, že se cestovatelé podívali i za polární kruh, kde bylo až minus 35 stupňů, a také, že navštívili řecký poloostrov Peloponés.

Obytné vozidlo Tatra Phoenix a jeho majitelé se v minulosti účastnili rovněž slavného off-roadového festivalu Abenteuer und Allrad v německém Bad Kissingenu. Vskutku pěkný kousek.

 

Zdroj: www.garaz.cz