Tramvaj Tatra T3 je ikona českých ulic. Je to druhá nejpočetnější tramvaj na světě a jezdí dodnes. Existuje i jako kupé

Tatra T3 patří mezi legendární tramvaje, však jde o druhé nejvíce vyráběné tramvajové vozidlo na světě. Jaký je její příběh?

 

Tramvaj T3

 

Tatra dnes funguje jako výrobce nákladních vozidel, v minulosti ale její portfolio bylo značně různorodější. A to nemáme na mysli jen luxusní vozidla, „papalášfároše“ z éry socialistického Československa. S odkazem na někdejší začlenění do koncernu Ringhoffer název Tatra jeden čas nesly i tramvaje. Nejznámější (a nejúspěšnější) z nich byla Tatra T3, jejíž sériová výroba začala v roce 1962. Dodnes je přitom úkazem v ulicích mnoha měst.

Tatra T3 byla dílem smíchovského podniku Tatra Smíchov, který se v šedesátých letech stal součástí podniku ČKD Praha. Historicky nicméně šlo o slavné Ringhofferovy závody, do nichž v době první republiky byly začleněny mnohé firmy, včetně dnešní Tatry.

Vývoj započal v roce 1960, koncepčně tramvaj přímo navazovala na svého předchůdce, Tatru T2. Šlo tudíž opět o jednosměrné, jednočlánkové vozidlo s dvěma dvounápravovými podvozky, které bylo schopné jezdit buď sólo, nebo v soupravě. Koncepci se říká PCC a je původem americká – díky ještě meziválečné spolupráci se Západem.

 

Tramvaj T3 - 1

Důraz na nízkou hmotnost

Na předchůdce měla novinka navázat vysokou přepravní kapacitou, která se postupně u československých derivátů ustálila na 110 osobách - 23 sedících a 87 stojících. Rozdílem proti T2 však měla být lehčí konstrukce, vysoká hmotnost totiž T2 limitovala na kolejích s nekvalitním svrškem. Proto nová tramvaj dostala skořepinové laminátové čelo a zcela přepracovanou skříň. Stroj navíc použil na svou dobu moderní materiály, ať už právě sklolaminát nebo plasty. I díky tomu tak šlo v době vzniku o moderní stroj.

Hlavním konstruktérem se stal Antonín Honzík, zatímco konstrukci elektrické výzbroje vedl Vladimír Zouhar. Autorem vnějšího vzhledu pak byl František Kardaus, který už navrhoval předcházející T2. Na designu je to znát, protože T3 na předchůdce opticky navazuje. Rozdílem je však třeba dvojice čelních světlometů místo jednoho.

První prototyp s evidenčním číslem 6101 zahájil zkušební jízdy na podzim roku 1960, krátce po premiéře na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, přičemž probíhaly v Praze. Nejprve jezdil bez cestujících, ty poprvé svezl až 21. června 1961, kdy už začal jezdit na pravidelných linkách.

Místo koženkových sedaček slavná sedadla

Proti pozdějším sériovým kusům se lišil hlavně dveřmi. Přední a zadní byly širší a střední užší, ve stylu T2, zatímco sériové vozy dostaly trojici sjednocených dveří stejné šířky.

Interiér tehdy sázel ještě na koženkové červené sedačky v příčném uspořádání 1+1, které měly i první sériové vozy. Až u vozů od roku 1964 byly nahrazeny za dodnes známá laminátová sedadla od návrháře Miroslava Navrátila, zpestřená střídáním šedé a červené barvy. Specialitou bylo také stanoviště pro průvodčího, až vozidla v sedmdesátých letech byla upravena pro samoobslužný provoz.

 

Tramvaj T3 - 2

Potíže s infrastrukturou

Sériová výroba započala v roce 1962 a v následujících letech rychle rostla. Tatra T3 tak expandovala do českých a slovenských měst. Vedle „domovské“ Prahy tak „té-trojka“ brzy jezdila také třeba v Plzni, Ostravě nebo Bratislavě. Později následovala i mnohá další města.

Zajímavostí přitom je, že konkrétně v Praze se na rozšíření stroje musela připravit také infrastruktura. Bylo nutné zvýšit kapacitu napájecí soupravy, aby nedocházelo k výpadkům, upravovaly se i oblouky, aby se na nich mohly vedle sebe míjet dvě tramvaje.

Už během šedesátých let se pak Tatra T3 stala důležitým vývozním artiklem. Tramvaje mířily hlavně do Sovětského svazu, konkrétně začaly jezdit třeba v Moskvě, Ufě, Kursku, Kyjevě, Doněcku, Oděse nebo Záporoží. Později bylo vozidlo vyváženo také do NDR nebo Jugoslávie.

Export umožňovala univerzálnost stroje. Dle potřeby smíchovský podnik montoval podvozky pro normální rozchod kolejí 1.435 mm, tak i pro široký rozchod 1.524 mm nebo naopak úzkokolejky 1.000 mm. Pro SSSR navíc vznikl i derivát jen se dvěma bočními dveřmi (bez středových) a vyšším počtem sedaček, tzv. typ T3SU.

Postupné inovace

V průběhu let byl navíc stroj postupně inovován. V kabině tak třeba zmizelo stanoviště pro průvodčího, zatímco kabina řidiče se stala zcela uzavřenou. Měnila se okna a doplňovaly se další přidržovací tyče pro cestující. Řešil se též úspornější provoz.

V roce 1967 se začala vyrábět i kloubová tramvaj Tatra K2, která byla alternativou ke dvoučlenným soupravám tvořeným dvěma vozy zapřaženými za sebe. K2 byla šestinápravový stroj s dvěma články, s kloubovým spojením s průchodem krytým měchem. Stroj objednali v Brně nebo Ostravě, zamířil také do Jugoslávie a Sovětského svazu.

Postupnými modernizacemi navíc vznikly také různé podtypy T3, ať už s inovovaným designem nebo vylepšenou technikou. Zajímavostí byla třeba Tatra K3R-NT, tříčlánková tramvaj s nízkopodlažnou středovou částí vzniklá v rámci modernizace T3 pro Plzeňské městské dopravní podniky v letech 2005 až 2006. Tatra T3R z poloviny devadesátých let zase byla kompletně modernizovaná T3 s novým designem pro Brněnský dopravní podnik.

Zapomenout pak nesmíme ani na T3 Coupé, výletní tramvaj postavenou mezi lety 2017 a 2018 pro pražský dopravní podnik, a to v rámci přestavby jednoho z kusů T3R.P. Za designem stojí návrhářka Anna Marešová, která přímo navázala na původní myšlenku Františka Kardause. Podle původního nápadu mělo jít o kabriolet, kvůli bezpečnosti a snaze o celoroční provoz však nakonec byl stroj zastřešen.

 

Tramvaj T3 coupe

Místo novinky nutné modernizace

Bohužel nedostatek financí a tím i nedostatek prostoru pro inovace způsobený centrálním hospodářstvím se projevil také u této tramvaje. Podle původních plánů se T3 měla dostat na konec své životnosti po dvaceti letech provozu, v osmdesátých letech tak mělo dle těchto plánů již dojít na výměnu prvních kusů za nové stroje. Jenže moderní náhrada za ně nebyla, a tak se T3 vyráběla dál.

Tatra T3 se nakonec produkovala až do roku 1997, devadesátá léta byla nicméně už hlavně ve znamení rozsáhlých modernizací již postavených kusů. Ty už si některé dopravní podniky realizovaly samy, starala se o ně také třeba šumperská strojírna PARS.

Celkem má slavný stroj na svém kontě 13 945 postavených kusů, díky čemuž je druhou nejvíce vyráběnou tramvají na světě. Více kusů na svém kontě má jen sovětský KTM-5 se 14 991 postavenými exempláři.

Konkrétně v Praze pravidelný provoz původní T3 skončil v roce 2011. Dnes lze však stroje potkávat na tzv. nostalgické lince 23. V jiných městech je stroj pořád v provozu, nedávno některé dříve vyřazené stroje zamířily na válkou poničenou Ukrajinu.

 

 

Zdroj: www.kralovstvizeleznic.cz, www.youtube.cz, www.garaz.cz, www.dpp.cz 

Ve čtvrtek 1. května 2025 vyjedou poprvé v letošním roce do hor na východě Moravy cyklobusy. Zlínský kraj opět vypraví autobusy pro cyklisty na osvědčených trasách.

„Cyklobusy budou jezdit obdobně jako v loňském roce. Jedna linka pojede na trase Zlín – Troják – Tesák – Bystřice pod Hostýnem, další propojí Zlín a Vsetín a dále bude pokračovat na trase Vsetín – Velké Karlovice – Pustevny. Cyklobusy budou jezdit o víkendech a státních svátcích až do 28. září,“ uvádí jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED) Martin Štětkář. Ranní cyklobus ze Zlína do Vsetína a večerní spoj zpět ze Vsetína do Zlína povede opět přes Valašskou Polanku, díky čemuž bude pro zájemce dostupná cyklostezka Bevlava směřující za Vsetína na jižní Valašsko.

O letních prázdninách od 30. června do 29. srpna budou cyklobusy jezdit i v pracovních dnech. „Ze Zlína pojede autobus přes Hostýnské vrchy do Bystřice pod Hostýnem stejnou trasou jako o víkendech, ze Zlína do Vsetína pojede ranní cyklobus přes Slušovice a Všeminu. Ze Vsetína pak bude cyklobus pokrčovat přes Velké Karlovice na Pustevny a následně do Rožnova pod Radhoštěm, odkud se odpoledne přes Dušnou vrátí do Vsetína,“ představuje trasy Martin Štětkář.

Na Valašsko budou v sezóně zajíždět i cyklobusy z jiných krajů. Z Moravskoslezského kraje lze využít cyklobus Nový Jičín – Příbor – Kopřivnice – Rožnov pod Radhoštěm – Pustevny/Bumbálka, směrem z Olomouckého kraje pak cyklobus na trase Přerov – Valašské Meziříčí – Bumbálka

 

REZERVAČNÍ SYSTÉM ZDE

 

cyklobus Nový Jičín - Příbor - Kopřivnice - Rožnov pod Radhoštěm - Pustevny Bumbálka

Přílohy
pdfcyklobus Nový Jičín - Příbor - Kopřivnice - Rožnov pod Radhoštěm - Pustevny Bumbálka [pdf, 1468 kB]
cyklobus Nový Jičín - Příbor - Kopřivnice - Rožnov pod Radhoštěm - Pustevny Bumbálka

Příborský běh 2025: Sportovní oslava v srdci historického města

 

Město Příbor s hrdostí oznamuje konání 5. ročníku oblíbeného Příborského běhu, který se uskuteční v sobotu 3. května 2025 od 8:00 hodin. Tato tradiční sportovní událost zve všechny milovníky běhu i rodiny s dětmi k aktivnímu prožití dne v malebném prostředí historického jádra města.

Trasy pro každého

Příborský běh nabízí pestrý výběr tras, které uspokojí jak zkušené běžce, tak rekreační sportovce a nejmenší účastníky:

Dětské závody: 200 m, 400 m a 700 m

Hobby trasa: 4,6 km

Sportovní trasa: 9,2 km

Štafetový běh: 4×2,3 km (celkem 9,2 km)

Trasa závodu vede malebnými uličkami historického centra Příbora, včetně ulice V Kopci a Úzké, které dodávají běhu jedinečnou atmosféru.

Registrace a startovné

Registrace je v tuto dobu možná už jen na místě.

Startovné:

Na místě:

o Sport / Hobby: 450 Kč

o Štafeta: 400 Kč

Doprovodný program a suvenýry

Pro účastníky budou na místě k zakoupení trička s motivem Příborského běhu pro děti i dospělé. V letošním roce v novém vizuálním stylu města. Kromě samotného závodu se návštěvníci mohou těšit na doprovodný program a občerstvení v centru města. 

Kontakt a informace

Více informací naleznete na oficiálním webu závodu: www.priborskybeh.cz nebo na stránkách města Příbora: www.pribor.eu.

Těšíme se na Vaši účast a společné sportovní zážitky v historickém srdci Příbora!

 

Příborský běh 2025: Sportovní oslava v srdci historického města

Zvířecí stezka 1. - 31. 5. 2025

 

Máte rádi zvířata? Chcete se o nich dozvědět něco nového? Pak je tato zvířecí stezka přímo pro Vás. Mapu trasy najdete na webu www.knihovnapribor.cz nebo na FB stránkách knihovny. Můžete si stáhnout kartičku nebo si ji vyzvednout osobně v knihovně. Vyluštenou tajenku doneste do kniohvny, kde na Vás bude čekat malé překvapení. Těšíme se na Vaše tajenky.

 

Zvířecí stezka 1. - 31. 5. 2025

Pieta k 80. výročí osvobození

 

Město Příbor Vás zve dne 5. 5. 2025 od 17:00 hodin na pietní akt k 80. výročí osvobození u pamětní desky "Vlastencům a osvoboditelům" před radnicí města na náměstí Sigmunda Freuda.

 

Pieta k 80. výročí osvobození

Uzavření městské knihovny z důvodu revize fondu

Z důvodu provedení revize knihovního fondu daného zákonem o knihovnách bude městská knihovna ve dnech 12. až 23. května 2025 pro veřejnost uzavřena.😞

 

Výpůjčky budou v tuto dobu automaticky prodlouženy.

Půjčování e-knih a e-audioknih bude možné. Děkujeme za pochopení.

 

Uzavření městské knihovny z důvodu revize fondu

5. května 2025 otevření tenisových kurtů pro veřejnost v Příboře

 

  • Tenisové kurty v Příboře se pro veřejnost otevírají 5. května.
  • Můžeš si tam zahrát denně od 9 do 19 hodin.
  • Rakety a míčky si můžeš půjčit u správce.
  • Hraní si můžeš domluvit předem přímo na kurtech.
  • Tenisový klub Příbor nabízí možnost hraní na kurtech pro sportovní veřejnost.

Rezervace na tel 739 705 255

 

 

5. května 2025 otevření tenisových kurtů pro veřejnost v Příboře

 

5. května 2025 otevření tenisových kurtů pro veřejnost v Příboře