Nový a krásný hasičský speciál Tatra projede i tam, kam se nedá dostat ani pěšky. Navíc svítí jako 22 moderních aut

Nový hasičský speciál Tatra Force je tady a znovu jde o unikát. Tentokrát se představuje varianta určená do extrémně těžkého terénu, koncepčně podobná lesním speciálům. A nejen že vůz dobře vypadá, ale také umí… A hodně!

 

hasičský speciál Tatra


Sice se říká, že není důležité to, co děláte, ale jak u toho vypadáte, nicméně nejnovější terénní speciál na podvozku Tatra Force s páteřovou rourou a výkyvnými nápravami nabízí oboje. Tedy povedený vzhled i schopnosti.


Na délku má vozidlo 7 750 mm, je široké 2 550 mm a vysoké 2 950 mm. Vzniklo na základě specifických požadavků klienta, je totiž určeno tam, kde běžná technika nestačí. Bavíme se o hlubokých lesích, zatopených oblastech nebo o místech, kam sotva dojdete pěšky, natož autem. Svými parametry se tak přibližuje lesnímu speciálu.

 

hasičský speciál Tatra

 

Srdcem vozu o celkové hmotnosti 18 tun je vzduchem chlazený osmiválec Tatra V8 o výkonu 340 kW (462 koní), který plní emisní normu EURO 3, což je u speciálů legislativně v pořádku. O přenos točivého momentu na všechna čtyři kola se následně stará automatická převodovka Allison.

 

Aby se automobil s třímístnou klimatizovanou kabinou mohl efektivněji pohybovat v náročném prostředí, dostal do výbavy obří pneumatikys hrubým vzorkem, díky své konstrukci zvládne brody až do hloubky 1,3 metru.

 

hasičský speciál Tatra

 

Vpředu si nejde nevšimnout lafetové proudnice dálkově ovládané z kabiny, která má regulovatelný průtok vody i nastavitelný vodní kužel. Vzadu má své místo nerezová nízkoprofilová nádrž snižující těžiště, do níž se vejde 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

V zadní hliníkové skříni se běžně vozí hasičské příslušenství a čerpadlo. Samotný výkon čerpacího zařízení THZ 3000 činí 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, ve vysokotlakém režimu dokáže dodat 250 litrů za minutu při 40 barech. Ovládací panel umístěný vzadu navíc není řízený elektronicky, což má zvýšit spolehlivost v extrémních podmínkách.

 

hasičský speciál Tatra

 

V rámci osvětlení se speciál pyšní integrovanými červenomodrými majáky, na bocích také signalizačními diodami ukazujícími dostupné množství vody a pěnidla. Hlavní osvětlovací stožár nese LED světla s celkovým světelným tokem 40 000 lumenů, což je pro představu podobná svítivost, jakou vyprodukuje 22 aut s běžnými full-LED předními světlomety.

Požárnický automobil nebyl navržen jen tak, ale odrazily se v něm praktické zkušenosti uživatelů hasičských vozů. CAS 30 Tatra Force 4×4 s označením LP tak nabízí ještě novou generaci hliníkových výsuvných prvků, modulární systém držáků hadic, rozšířené úložné prostory, nerezová potrubní čerpadla nebo právě vyšší svítivost osvětlovacího stožáru.

 

Za stavbou hasičského speciálu stojí společnost KOBIT - THZ, hlavní design nové generace Force má poté na svědomí talent Lukáš Taneček.

 

Zdroj: www.garaz.cz

VOLBY 2025 - Zásadní Ekonomické Vize – srovnání programů klíčových politických uskupení

 

Blížící se volby do Poslanecké sněmovny otevírají volební místnosti s urnami v pátek ve 14:00. Analyzovali jsme programy sedmi politických uskupení (strany, hnutí, koalice) s nejvyššími preferencemi a zaměřili se na jejich hlavní ekonomické a finanční plány. Klíčová témata, na která jsme se zaměřili, jsou: státní rozpočet, daně, přijetí eura, energetická skupina ČEZ a kapitálové trhy.


 

VOLBY do poslanecké sněmovny 2025 Příbor

Státní Rozpočet

 

Všechny sledované subjekty se shodují na nutnosti řešit stav veřejných financí, ačkoliv se liší v přístupu.

  • ANO – Hnutí slibuje zásadní snížení deficitu do konce volebního období, čehož chce dosáhnout snížením provozních nákladů státu o 5 % ročně, omezením šedé ekonomiky a rušením zbytečných agend ve státní správě.

  • Spolu – Koalice tvrdí, že má rozpočet pod kontrolou, ale zavazuje se k dalšímu snižování schodku s ambicí dosáhnout vyrovnaných rozpočtů. Pomoci má zeštíhlená státní správa, včetně zrušení Ministerstva pro místní rozvoj a omezení duplicit.

  • SPD – Hnutí chce prosadit pravidlo, že v časech ekonomického růstu musí být rozpočty vyrovnané, či přebytkové. Oznámilo konec nepotřebných výdajů a duplicitních agend. Dále odmítá navýšit výdaje rozpočtu na zbrojení o 200 miliard korun.

  • STAN – Cílem je dlouhodobě udržitelný systém veřejných financí. Co se týče obranných výdajů, uvádí, že celkové výdaje pro roky 2026–2033 budou moci být navýšeny o částku přesahující 2 % HDP na obranu, v souladu s úpravou dluhového pravidla.

  • Piráti – Považují za nutné navýšit obranný rozpočet nejméně na 3 % HDP do roku 2030, ale zdůrazňují, že to nesmí být na úkor financování zdravotnictví nebo školství.

  • Motoristé – Jejich hlavním cílem je vyrovnaný rozpočet do čtyř let. Klíčem k tomu mají být výrazné škrty v dotacích, ukončení podpory politických neziskových organizací a obnovitelných zdrojů energie a omezení zneužívání sociálních dávek.

  • Stačilo! – Koalice prosazuje provedení auditu na straně výdajů, se zaměřením na dotační tituly, politicky orientované neziskové organizace, odměny úředníků, zbrojní výdaje, konzultace a softwarové služby. Chce též centralizovat nákupy služeb, zejména v digitalizaci.


 

Daně

 

Strany nabízejí rozmanitou škálu změn jak pro občany, tak pro podniky.

  • ANO – Chce vrátit rodinám školkovné a původní slevu na druhého z manželů, studentskou daňovou slevu pracujícím. Firmám slibuje snížení daně z příjmů z 21 % na 19 %. Plánuje sjednotit DPH na stravovací služby a nealko nápoje na 12 % a zavést "Digitální daňovou kobru" proti únikům.

  • Spolu – Usiluje o zavedení Jednotného inkasního místa (JIP), které sloučí odvody daní, sociálního a zdravotního pojištění. Dále chce modernizovat daňový informační systém pro automatický výpočet a předvyplnění daní. Navrhuje rušení živnostenských úřadů díky online zakládání firem přes Portál občana.

  • SPD – Navrhuje nulovou daň z příjmu pro zaměstnance a OSVČ do 26 let s nezaopatřenými dětmi a slibuje zvýšení daňového zvýhodnění na děti. Stejně jako ANO chtějí vrátit školkovné a slevu na manžela/manželku. Podpoří daňově zvýhodněné zaměstnavatele, kteří nabízejí férové mzdy a dlouhodobě zaměstnávají české občany.

  • STAN – Chce postupně posílit roli tzv. motivační složky v rozpočtovém určení daní, a to navýšením podílu z daně z příjmů fyzických osob pro obce (z dnešních 1,5 % až na 10 %). Plánuje úpravu daňové progrese u daně z příjmu fyzických osob a zavedení daně ze slazených nápojů po vzoru Polska.

  • Piráti – Prioritou je daňová změna, která má zajistit vyšší čistý příjem pro 90 % rodin. Konkrétně chtějí zvýšit slevu na poplatníka a daňové bonusy na děti a snížit DPH na základní a zdravé potraviny. Finance chtějí získat seškrtáním dotační ekonomiky (odhadovaný přínos 30 miliard ročně).

  • Motoristé – Navrhují zavedení Jednotného inkasního místa (JIP) a v oblasti DPH chtějí posunout hranici pro povinné DPH z 2 na 5 milionů korun. DPH by se mělo platit jen ze zaplacených faktur, nikoliv vystavených. Chtějí též zrušit minimální výši odvodů OSVČ.

  • Stačilo! – Plánuje sérii nových daní: zavedení 0,5% bankovní sektorové daně z aktiv, zdanění mimořádných zisků velkých zbrojních a energetických společností, a zavedení speciální daně z prázdných a nevyužívaných bytů (déle než rok). Dále chtějí zavést dědickou a darovací daň se silnými progresivními prvky.


 

Euro

 

Otázka přijetí jednotné evropské měny Českou republikou polarizuje politické spektrum.

Strana/Hnutí/Koalice Postoj k Euru Klíčový argument/Plán
STAN ANO, co nejdříve Přijme politické rozhodnutí zavést euro v nejbližším možném termínu. Do 3 měsíců jmenuje zmocněnce pro vstup do ERM II.
Piráti ANO, v roce 2026 Vstoupí v roce 2026 do ERM II ("předsíň eura"). Očekávají zlevnění hypoték, úsporu desítek miliard na úrocích státního dluhu a snížení firemních nákladů.
Spolu Podmíněné ANO Přijme euro, až to bude ekonomicky a politicky výhodné pro ČR.
ANO NE Korunu vnímá jako klíč k suverenitě státu.
SPD NE Vyjedná výjimku, aby ČR nemusela euro zavádět. Koruna je symbol stability a nezávislosti.
Motoristé NE Koruna je symbolem suverenity a hospodářské stability. Neexistuje prý seriózní důvod ke vstupu.
Stačilo! NE Zachování koruny je podmínkou nezávislé měnové politiky. Euro prý přispělo k vytvoření periferie EU.

"DOLOVNÁ" BOROVECKÉ RYBNÍKY

DOLOVNÁ BOROVECKÉ RYBNÍKY

Příborský ochotnický úspěch: Divotvorný hrnec (1950)

Na sklonku roku 1950 se v Příboře odehrála mimořádně úspěšná série představení hry Divotvorný hrnec (v originále Finian's Rainbow). 

Divotvorný hrnec napsali E. Y. Harburg (texty) a Burton Lane (hudba)

 

Divotvorný hrnec muzikál Příbor

 

Hru, která byla v té době velkým divadelním hitem, uvedli místní ochotníci a setkala se s nadšeným přijetím publika. Generálka proběhla v Příboře 5. dubna1950.

Hlavní zásluhu na hudebním provedení měl pan Václav Pokorný z Příbora, který se postaral o sestavení partitury. Hudební doprovod zajišťovali zkušení muzikanti z Příbora a z orchestru Borise Hajduška z Frýdlantu nad Ostravicí.

 

Divotvorný hrnec muzikál Příbor

 

Stručný scénář

 

Divotvorný hrnec je muzikálová komedie s prvky irského folklóru a satiry. Příběh se točí kolem irského otce Finiana McLonergana, který ukradne kouzelný hrnec zlata skřítků (leprechaunů) a se svou dcerou Sharon odcestuje do fiktivního městečka v Mississippském údolí v Americe, kde ho zakope v přesvědčení, že zlato získá ještě větší moc. Po horké stopě ho následuje rozzlobený skřítek Og, který ztrácí svou nesmrtelnost. Hra vtipně a s písněmi komentuje téma rasismu, chamtivosti a amerického snu.

 

Divotvorný hrnec muzikál Příbor

 

Stopa pana Pokorného a konec souboru

 

Představení v Příboře bylo hitem – do konce roku 1950 a na následných zájezdech v okolí se odehrálo celkem 14 repríz. Bohužel, velký úspěch souboru přerušily politické události. S nástupem komunistického režimu a s narukováním pana Václava Pokorného na vojnu, spolu se znárodněním jeho lékárny, činnost ochotníků náhle ustala. Unikátní série představení tak zůstala významnou, i když krátkou, kapitolou v kulturní historii Příbora.

 

Divotvorný hrnec muzikál Příbor

 

Roli vodníka Čochtana hrál pan Emil Kunz

 

Divotvorný hrnec muzikál Příbor


Boris Hajdušek (1929–2009) byl hudební skladatel a jako dirigent působil v Dechovém orchestru závodu Ferrum ve Frýdlantu nad Ostravicí (od roku 1959)

 

Divotvorný hrnec muzikál Příbor

 

Václav Pokorný (26. 7. 1918 Příbor - 11. 7. 2011 Praha)

 

maturoval na reálném gymnáziu v Příboře. Po maturitě nastoupil do praxe v lékárně u svého otce. S těmito zkušenostmi se následně přihlásil na studium farmacie na Karlově univerzitě v Praze, kam nastoupil v roce 1939.

Jeho studium však bylo záhy přerušeno. Po nacistické okupaci byly 17. listopadu 1939 české vysoké školy uzavřeny. Václav Pokorný nicméně zůstal nějaký čas v Praze. Pracoval na částečný úvazek v lékárně na Strossmayerově náměstí v Praze 7.

Kromě farmacie se věnoval také hudbě. Pracoval v nakladatelství R. A. Dvorského, kde rozvíjel svůj talent. Zde skládal písničky, aranžoval hudbu pro orchestr a prováděl tiskové úpravy písní pro vydávání v různých edicích.

Osud mu však přinesl další těžkosti. V roce 1942 byl Václav Pokorný totálně nasazen do lékárny, nejprve v Krnově a následně v Bílovci.

 

Doktor Václav Pokorný

 

Zdroj foto a podkladů k článku: Anna Mittnerová a Judita Šprochová

Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konané ve dnech 03.10.2025 – 04.10.2025

Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konané ve dnech 03.10.2025 – 04.10.2025

 

České parlamentní volby, které se uskuteční 3. a 4. října 2025, přinášejí několik změn. Letos se o hlasy voličů uchází celkem 26 politických stran a hnutí, což je o čtyři více než v předchozích volbách.

 

Volební místnosti jsou v ČR tradičně otevřeny dva dny, a to v pátek od 14:00 do 22:00 hodin a v sobotu od 8:00 do 14:00. Poté začíná sčítání hlasů, výsledky jsou obvykle známy později odpoledne až večer.

 

Pro získání křesel v Poslanecké sněmovně musí každé uskupení překročit hranici 5 % hlasů. Výjimkou je koalice Spolu(ODS, TOP 09 a KDU-ČSL), která pro vstup do parlamentu potřebuje získat nejméně 11 % hlasů.

 

Novinkou je možnost korespondenční volby pro Čechy v zahraničí. Tuto možnost ale mohou využít pouze krajané, kteří se předem registrovali na zastupitelských úřadech. Podle údajů ministerstva zahraničních věcí se jich k tomuto způsobu hlasování přihlásilo 27,5 tisíce.

Oprava vozovky Silnice I/58 Příbor – obchvat (km 20,705–24,275) 3. října – 7. listopadu 2025

Oprava vozovky Silnice I/58 Příbor – obchvat (km 20,705–24,275)

3. října – 7. listopadu 2025

 

Úvod a Technické Řešení

Stavba s názvem

„Silnice I/58 Příbor – obchvat, km 20,705-24,275“ si klade za cíl opravu povrchu klíčového úseku komunikace.

 
  • Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR.

  • Zhotovitel dopravního značení: SEKNE, spol. s r.o..

  • Technologie opravy: Oprava je prováděna technologií REMIX Plus (recyklace za horka).

Celá akce vyžaduje rozsáhlé

přechodné dopravní značení (DIO), které je rozděleno do několika navazujících etap. Níže uvádíme detailní přehled jednotlivých fází a s nimi spojených omezení.

 

Přehled Etap a Dopravní Omezení

Frézování, Přípravné a Dokončovací Práce

Tato fáze se týká prací na úseku

km 20,450 – 24,300.

  • Charakter uzavírky: Částečná uzavírka silnice I/58.

  • Doprava: Provoz bude v pracovním místě (max. 50 m) veden kyvadlově po volné části komunikace. Před zahájením a po ukončení Etapy 1 bude instalace a likvidace dopravního značení probíhat za částečných uzavírek D48.

    Schéma Pracovního Místa: Pro krátkodobá stabilní pracovní místa se používá schéma DK 230 (pravý pruh) a DK 240 (levý pruh).

2_Etapa 1

Etapa 1

  • Úsek: km 23,970 – 24,300.

  • Charakter uzavírky: Částečná (jednosměrná) uzavírka.

  • Doprava: Provoz je v místě uzavírky veden pouze ve směru Mošnov → Kopřivnice.

  • Objízdná trasa (směr Kopřivnice → Mošnov):

    •  

      Pro vozidla na dálnici: Dálnice D48 (MÚK 30 – MÚK 33), dále po silnici III/04825h zpět na D48 směr Mošnov.

      Pro vozidla, která nesmí na dálnici: Silnice III/04823, II/464 (přes Příbor – Skotnice – Mošnov).

      Další omezení: Úplná uzavírka výjezdové větve z D48 EXIT 30 směr Rožnov p.R., Kopřivnice, Příbor.

       

3_Etapa 2.1

4_Etapa 2.2

Etapy 2.1 a 2.2

  • Úsek: km 22,360 – 23,970

  • Charakter uzavírky: Částečná (jednosměrná) uzavírka.

  •  

    Doprava: Provoz je v místě uzavírky veden pouze ve směru Mošnov → Kopřivnice.

  • Objízdná trasa (směr Kopřivnice → Mošnov): Vedena po silnici II/46 (ul. Frenštátská) a po silnici III/04823 (ul. Jičínská) přes Příbor.

     

5_Etapa 3

Etapa 3

  • Úsek: km 21,700 – 22,470.

  • Charakter uzavírky: Částečná uzavírka I/58 a úplná uzavírka silnice III/48012.

  • Doprava I/58: Řízena kyvadlově pomocí světelné signalizace (SSZ).

  • Objízdná trasa (pro III/48012): Vedena po silnicích II/482, II/480, I/58, II/464 (Kopřivnice – Lubina – Příbor) a zpět.

6_Etapa 4

Etapa 4 - 31. října – 7. listopadu 2025

  • Úsek: km 20,840 – 21,870.

  • Charakter uzavírky: Částečná uzavírka I/58 a úplná uzavírka silnice II/464 (rameno okružní křižovatky).

  • Doprava I/58: Řízena kyvadlově pomocí světelné signalizace (SSZ).

  • Objízdná trasa (pro II/464): Vedena po silnici I/58, III/48012 přes Příbor a zpět.

  • Autobusová doprava: Zastávka „Kopřivnice, Lubina, Na Holotě“ ve směru na Kopřivnici bude dočasně zrušena. Dochází ke změnám v obsluze dalších zastávek (např. Příbor, žel. st., Příbor, u škol) a přemístění stanovišť na Kopřivnice, Lubina, rozc..

7_Etapa 5

Etapa 5

  • Úsek: km 20,450 – 20,870.

  • Charakter uzavírky: Částečná uzavírka I/58 a uzavření sjezdu z I/58 na II/464 (jednosměrný úsek) při uzavření jízdního pruhu směr Kopřivnice – Mošnov.

  • Doprava I/58: Řízena kyvadlově pomocí světelné signalizace (SSZ).

  • Objízdná trasa (pro sjezd na II/464): Vedena po silnici I/58 a II/464 na okružní křižovatku.

  • Autobusová doprava: Zastávka „Kopřivnice, Lubina, Na Holotě“ ve směru na Příbor bude dočasně zrušena.

Zdroje: kodis.cz, rsd.cz

Přílohy
pdfOprava vozovky Silnice I/58 Příbor – obchvat (km 20,705–24,275) 4. etapa [pdf, 217 kB]
Oprava vozovky Silnice I/58 Příbor – obchvat (km 20,705–24,275) 4. etapa
pdf1_Frézování, přípravné a dokončovací práce [pdf, 1938 kB]
1_Frézování, přípravné a dokončovací práce I/58
pdfTechnická zpráva [pdf, 363 kB]
Technická zpráva
pngDK 230 [png, 406 kB]
DK 230
pngDK 240 [png, 352 kB]
DK 240
pdfZměna v autobusové dopravě - 4. etapa I_58 Příbor - Lubina [pdf, 217 kB]
Změna v autobusové dopravě - 4. etapa I_58 Příbor - Lubina